Skippa presenter och julklappar

Jag och min mamma började redan för flera år sedan att prata om att det vore skönt att skippa julklappar. Sedan ungefär ett år tillbaka bestämde vi oss för att skippa både presenter eller julklappar. Vi pratade med de andra i familjen som också tyckte det var en bra idé. Jag och min sambo bestämde oss också för att inte köpa saker till varandra och vi införde även present- och julklappsstopp med hans familj.

Det roliga är att i princip alla som vi föreslagit detta för har gillat idén, så man kan ju undra varför vi hållt på såhär hittills? När man ses på födelsedagar och i juletider så är det ju för att man vill umgås och njuta av varandra sällskap, snanare än att öppna paket som innehåller en pryl man i de flesta fall hade kunnat köpa själv. Vi är dock inte helt konsekventa med vårt presentstopp utan vi köper till barnen i vår närhet. Man minns ju själv hur taggad man var inför födelsedagar och jular när man var liten. Jag tycker det är lagom att sluta köpa presenter när barnen kommit upp i tonåren.

Vi har inte infört något uttalat presentstopp med våra vänner, men det är få gånger vi köper något till våra vänner. När man går bort på parmiddagar är det lätt att hamna i ge-bort-en-liten-present-fällan. Jag får ibland hejda mig när jag tänker att vi ska köpa med några blommor eller liknande. Man hamnar då i den klassiska skuld-fällan eftersom paret vi ger något till, säkert skulle känna att dem vill köpa något till oss nästa gång vi ses. Man träffas ju för att umgås och inte för att man vill ha blommor eller choklad. Skippa krånglet, spara pengarna och strunta i skuldkänslorna (kanske är svårt i början men man får påminna sig om fördelarna, överkonsumtionen i världen och bita sig lite i läppen så går det till slut) som säger att man borde ha köpt med något.

Nu när vi ska få barn så sa jag till mina närmsta vänner att dem inte måste ha med något när dem kommer på besök för att hälsa på bebisen, utan jag uppskattar att dem bara kommer umgås, precis som dem är, utan presenter. Om dem ändå känner att dem vill köpa något litet plagg så kommer jag givetvis bli glad, men jag ville bara tydliggöra att det absolut inte är nödvändigt. Det känns som att det är standard idag att man måste ha med en present till den nyfödda.

Ett "problem" som jag tänkt på senaste dagarna är hur man ska tänka när man exempelvis får en födelsedagsinbjudan av en vän eller släkting som man inte pratat med detta presentstopp om. Det känns ju märkligt att dyka upp utan present? I de fallen kommer jag nog köpa med något men försöka att köpa en förbrukningsvara som jag vet att personen kommer att få användning för.

Hur tänker du kring present- och julklappsstopp? 

Kommentarer:

1 Händelsevis:

Be bebisbesökarna ta med fika/kaffe/mat istället för presenter. Då slipper ni tänka på det och de blir glada för att de fick en uppgift (så är det iaf med många av våra vänner) I början när folk ville komma och frågade vad vi ville ha kunde det hända att vi sa: vi har alla kläder vi behöver men har du lust att köpa ett gäng blöjor är vi tacksamma! Det kändes avigt först men funkade bra!

Svar: Tack för ännu ett bra tips! Vi tog själva med mat till våra vänner när de nyligen fick barn. Känns som dom uppskattade det :) Min största skräck är att någon kommer med plastleksaker men tror vi kommer slippa det. Om det ändå händer, får man försöka förklara på ett snällt sätt att vi inte vill ha plast till vårt barn, så kanske man kan byta till en träleksak.
ekonomimamman.blogg.se

Kommentera här: