Framtidsbuget om vi båda går ner i arbetstid

Varför vill jag jobba mindre? För att jag vill höja min livskvalitet helt enkelt. För att kunna spendera mer tid med vårt barn, kunna dra ner på tempot och ha möjlighet att göra mer saker i vardagen som jag känner för i stunden. Tänk vad mycket härliga saker man kan göra med massa extra timmar istället för att jobba. Min sambo har också börjat överväga att gå ner i arbetstid efter föräldraledigheten. Därför har jag räknat med att vi båda går ner 20 % i framtidsbudgeten. Jag funderar även på att byta position på jobbet vilket innebär att jag kan jobba mer hemifrån. Jag har därför sänkt min lön något i framtidsbudgeten.
 
Tankar om framtida boende. Idag bor vi i en tvåa som vi trivs otroligt bra i, men inom några år kommer vi troligtvis vilja ha något större. Vi är sugna på radhus men senaste tiden har jag känt mig kluven eftersom det är väldigt dyrt där vi vill köpa. Jag vill inte att bostadsköpet ska hindra oss från att kunna gå ner i arbetstid, så mycket är inte ett boende värt. Alternativet är att köpa en större lägenhet. Därför har jag jämfört vad de olika alternativen skulle innebära ekonomiskt för oss.

Idag betalar vi 6 500 kr utan amortering och med alla driftkostnader. Eftersom det är mer rimligt att bolåneräntan framöver ligger på runt 4-5 % så har jag räknat med 4,5 % i budgeten. Som man ser i budgeten så skiljer det inte så mycket kostnadsmässigt mellan att köpa en större lägenhet mot att köpa ett radhus. En nackdel med radhus är att den tvingande amorteringen blir mycket högre. Vi spar hellre i aktier och fonder än genom amortering eftersom det är mer ekonomiskt smart enligt mig. Det finns inga garantier på börsen men historiskt sett går den upp runt 10 % per år och amortering innebär en minskad kostnad på knappt halva det beloppet. Amortering i sig är absolut inget dåligt men om man ändå spar samma summa på annat håll där man kan få större avkastning på pengarna, så blir det en nackdel.

Det är billigare att köpa en lägenhet för runt 5'' istället för ett avgiftsfritt radhus. Om priset för lägenheten överstiger 5'' så närmar det sig dock samma kostnad som för ett radhus. En till fördel med lägenhet är att vi inte behöver lägga in så stor summa i kontantinsats utan kan ha kvar en större del fritt kapital.

Tur vi trivs så bra i nuvarande lägenhet och inte känner någon stress med att flytta. Vi hinner fundera igenom vad vi verkligen vill ha och till vilket pris. Jag upplever att många skaffar sig så höga utgifter att dem mer eller mindre blir tvingade till att jobba 100 %. Där vill jag inte hamna. Därför har senaste tiden blivit helt uppslukad av böcker och bloggar om downshifting, minimalism, medveten konsumtion etc. samt börjat fundera över vad jag och vi som familj egentligen behöver för att leva gott. Förhoppningsvis får jag många bra insikter under mitt pågående köpstopp som för övrigt känns riktigt bra. Jag läser nu boken Lev enklare - Idéer för en hållbar livsstil av Giséla Linde och har kommit ungefär halvvägs. Den är fantastiskt bra och hon ställer många bra frågor som får en att tänka över sitt liv och ifrågasätta en del saker. Jag fastnade verkligen för meningen:

"Vad är friheten värd om vi inte vågar välja annorlunda alls? I en demokrati där vi politiskt sett är fria att tycka vad vi vill och trycka vad vi vill, råder istället den politiska korrekthetens, tidsandans, perfektionens och konsumismens tyranni, och vi väljer frivilligt att göra precis som alla andra, vare sig vi blir lyckliga av det eller inte."

Ang. våra utgifter. Vi är beroende av bilen i jobbet så därför kan och vill vi inte göra några justeringar där. Träningskorten kan också tyckas verka dyra, men vi lägger mycket tid på träning och vi vill absolut träna kvar på nuvarande gym. Utgifter såsom Spotify, Netflix och HBO kan vi få fundera på framöver. Kanske behöver vi inte allt.

Sparandet och levepengarna. I samtliga fyra budgetar är sparande utöver barn och resor 9 200 kr (summan för den tvingande amorteringen vid radhusköp). Med boende 2-4 så har vi valmöjligheten att kunna dra ner på sparandet med 5 400 kr - 9 200 kr och använda dessa pengar som levepengar, sätta av mer till resesparande eller kanske kunna jobba ännu mindre framöver. Levepengarna ska räcka till kläder, nöjen, frisörbesök, smink etc. så radhus är inte riktigt ett alternativ om vi båda ska gå ner i arbetstid. Jag trodde faktiskt att radhusbudgeten skulle innebära mer levepengar, så för mig var det var väldigt nyttigt att se alla alternativen bredvid varandra.

Kommentera här: