Vad är familjelycka för mig?

Den största anledningen till att jag vill gå ner i arbetstid efter föräldraledigheten, är att jag vill spendera mer tid med familjen. Jag vill kunna umgås, göra roliga saker ihop och undvika den omtalade stressen under småbarnsåren så gott det går. Det är klart det kommer vara tufft första åren, men tror det underlättar enormt mycket att få loss mer tid. Konsumerar man mindre behöver man mindre pengar och kan därför jobba mindre. Därför har jag snöat in på just minimalism, köpstopp, medveten konsumtion etc. Det känns som att det blir så många bra synergieffekter när man gör "insatser" på dessa olika områden. Det är ju i slutändan inte en hög med pengar jag vill ha utan frihet till att kunna göra val i livet som gör mig och min familj lycklig.

Om min barndom. Jag har haft en väldigt bra barndom även om mina föräldrar separerade när jag var liten. Dem har alltid satt mig och mitt syskon i förstahand och jag minns inte att dem bråkat framför oss eller prata illa om varandra. Det uppskattar jag verkligen.

Kvalitetstid är värt så mycket mer än presenter och julklappar. Vi fick sällan presenter eller julklappar som kostade mer än 500 kr av våra föräldrar och jag minns själv att jag tyckte det var lite konstigt när någon fick en julklapp för flera tusen kronor. Mina föräldrar hade det varken knapert eller något överflöd av pengar. Jag fick testa på de sporter som jag ville. Några favoritögonblick jag minns var när pappa nästan alltid var med på mina fotbollsmatcher, tittade intresserat, hejade och gav mig peppande kommentarer efteråt. Inga pengar eller presenter i världen kan ersätta det. Ärligt talat så kan jag inte minnas att jag var avundsjuk på andra barn även om vissa hade mer saker och gjorde fler resor utomlands. Jag har aldrig känt att jag saknat något och tror en stor förklaring har varit mina närvarande föräldrar. Den känslan vill jag även kunna ge till vårt barn.

För mig är det viktigt att vårt barn får vara ute mycket i naturen och får respekt för både djur och natur. Jag har alltid haft mycket djur omkring mig i uppväxten och närhet till naturen. Att veta var maten kommer ifrån och förstå varför det är viktigt att vi sköter om både djur och natur, är något som jag verkligen vill lära vårt barn.

Utlandsresor i all ära men underskatta inte att semestra i Sverige. Vi har semestrat mycket i Sverige men även varit på några enklare utlandsresor. Jag kan med handen på hjärtat säga att det är få upplevelser som slår känslan när vi hyrde en stuga på Öland en vecka och upptäckte att det fanns fem gigantiska studsmattor (var nytt på min tid som liten) i utelekparken. Vi hade så roligt den veckan! Jag säger inte att man aldrig ska resa utomlands men jag kommer absolut semestra mer här hemma i Sverige nu när vi får barn. För barn spelar det mindre roll var man är, om det regnar eller solar. Jag tror det är aktiviteterna och bara grejen med att åka iväg som skapar de där härliga barndomsminnena.

 

Kommentera här: