Ny budget inför föräldraledigheten

Varför en budget? Ända sedan studietiden har jag gjort en budget som jag levt efter hyfsat väl. Jag gillar känslan av att veta vad man har att röra sig med varje månad och jag tror inte på att spara den slant som blir över i slutet av varje månad. Då är det lätt att man bränner pengarna och sparandet blir lidande. Därför planerar jag hur mycket jag ska spara varje månad i budgeten, sedan kan jag spendera mina levepengar utan dåligt samvete. Med levepengar menar jag alltså det som är kvar efter räkningar och sparande.

Gemensam eller delad ekonomi? Jag skulle säga att vi kör en mix och tror inte det finns något som är rätt eller fel. Alla par tänker olika kring ekonomi. Vi tar hänsyn till hur stora våra inkomster är när vi fördelar utgifterna. Min sambo tjänar något mer och betalar därför mer räkningar. Speciellt nu under föräldraledigheten. Det blir åt motsatt håll såklart sen när han är hemma. Vi tycker det känns rättvist att båda har ungefär lika mycket pengar kvar efter räkningar och före sparande. Sedan kan var och en själv välja hur mycket man sparar och spenderar. För oss har detta upplägg alltid känts väldigt bra. Det blir inga diskussioner om någon köper en dyr pryl eller om den ena av oss väljer att spara mer pengar. 

Nuvarande vs. ny budget från juni. Avsättning för mat och barnsaker ingår i utgifter, min sambo betalar nästan alla räkningar under min föräldraledighet. Det enda som jag kommer att behöva levepengar till är frisörbesök, hygienartiklar, smink och aktiviteter. Vi får testa om denna budget känns bra, annars gör vi om den tills båda är nöjda. Jag tar ut ganska få föräldradagar eftersom vi vill vara lediga ungefär 18 månader och även ha lite dagar sparade efter det. För maj finns ingen budget, troligtvis blir sparandet noll eftersom det är oklart hur mycket jag kommer att jobba.

Kommentera här: