Månadssummering juli

Tre månader med köpstopp, fem månader kvar. Det känns faktiskt inte ett dugg jobbigt. Visst, jag har gjort några tveksamma inköp men jag tänker verkligen igenom allt jag köper och jag har fått upp ögonen för den galna klädkonsumtionen. Jag som aldrig har varit intresserad av att sy, har nu börjat laga lite kläder och börjar nästan bli sugen på att skaffa en symaskin (självklart efter köpstoppet i så fall). Boken Slow Fashion, som handlar om hela kedjan i klädindustrin och även ger tips på hur man kan förnya sin garderob utan att köpa nytt, har verkligen inspirerat mig. Jag blir sugen på att laga kläder, ta ännu bättre hand om dem jag redan har och vill delta på en klädbytardag.
 
Min sambo blir påverkad. Redan i slutet av maj sa min sambo, som inte har köpstopp, att han märker att han också konsumerar mindre eftersom vi sällan går in i butiker. Både han och jag känner att vi har en del pengar över i slutet av månaden, utöver det sparande vi redan lagt undan. Allt mitt överskott går till sparande. 1000 kr idag kan vara 5000 kr om ett gäng år. Eftersom jag inte behöver pengarna nu så är det bättre att jag spar dem till framtiden.
 
Semestern har varit oväntat billig hittills. Vi har inte varit iväg på någon aktivitet som kostat pengar mer än att vi köpt något enklare mål mat. Hittills har jag inte köpt en enda kaffe ute på alla tre månaderna. Jag underhåller mig med gratis böcker som jag lånat på biblioteket och tar promenader med bebisen. Vi hänger mycket hemma på gården hos föräldrarna och umgås med släkt och familj. Har även varit och badat en del eftersom det är många barn i släkten. Det är roligt att se att barnen hittar på saker på gården och inte verkar ha något behov av aktiviteter, mer än att åka och grilla korv eller så. Jag tycker det är viktigt att barn får vara för sig själva ibland och hitta på egna saker. Det är verkligen sant att lek uppstår spontant när barn har lite tråkigt. Jag köpte faktiskt en kordordstidning som underhållning. Tycker jag får komma undan med det eftersom jag ser det som en förbrukningsvara och som dessutom räcker väldigt många timmar :)
 
Jag lagade min bikini. I reglerna för mitt köpstopp så gav jag mig OK på att köpa en ny bikini eftersom min nuvarande hade gått sönder lite. Då jag ammar och inte kommer bada så mycket i sommar, så bestämde jag mig ändå för att laga den. Det blev kanon och den är faktiskt bättre än innan eftersom jag sydde om den lite.
 
REA får mig att reagera. När en annons om REA dyker upp på nätet, vill jag gärna in och kika efter "fynd" fastän jag inte behöver något. Ibland kollar jag men senaste veckorna har jag för det mesta skippat det. Jag vet ju ändå om att jag inte får köpa något och det blir bara onödig tid på slösurfande.
 
Underkläder är förbrukningsvaror? Jag har absolut tillräckligt antal underkläder men inser att en del börjat tappa både färg och form. Byter inte ut dem än men funderar på om dem håller året ut utan att kännas alltför sunkiga. Läste om en annan som kör köpstopp att hon inte inkluderar underkläder i köpstoppet eftersom hon anser dem vara lite som en förbrukningsvara. Jag får fundera vidare på hur sträng jag ska vara.
 
Tveksamma inköp. Bäddmadrassen var till sängen hos en av våra föräldrar. Vi har under många år sovit i en ganska oskön säng. Eftersom vi är hem ofta så investerade vi i lite skönare sömn. Betting avser ett spel som hela släkten var med på. Appen avser AnyList som visade sig vara en grymt bra tjänst. Man kan samla alla sina recept digitalt och även skapa andra listor. Jag fick tipset via minimalisternas blogg. Nu håller jag på med olika packningslistor eftersom det är dumt att skriva nya listor inför varje semester. Tänkte skriva ett eget inlägg lite senare om appen när jag lärt känna den ännu bättre. Jag tror den kan spara mig massor med tid.
 

Kommentera här: