Köpstopp, minimalism och downshifting.

Jag har varit sugen på att testa ett längre köpstopp så fr.o.m. maj och fram till årsskiftet, ska jag inte köpa något till mig själv förutom hygienartiklar, smink och några andra undantag som jag listar längre ner. Jag kommer att skriva upp vad jag lägger pengar på och sammanställa i slutet av månaderna. Köpstoppet gäller inte saker som berör vårt barn och min sambo har inget eget köpstopp. 

Jag har läst en del om minimalism senaste halvåret och lyssnade på ett väldigt inspirerande avsnitt av podcasten Andra sätt häromveckan. Podden gästades av Karl Kultén som pratade om downshifting och att han lärt sig leva på mindre pengar, gått ner i arbetstid och blivit medveten om sin konsumtion. Jag har nu lyssnat igenom nästan alla avsnitt av den podden och tycker den är grymt inspirerande. Så härligt att höra hur andra löst livspusslet och vågat gå sin egen väg, istället för att leva det "traditionella" svensson-livet med 40-timmars arbetsvecka. 

Vad är mitt syfte med köpstoppet? Jag vill lära mig göra smartare och mer medvetna val i min konsumtion samt inse att jag klarar mig med mindre pengar och prylar för att få ut mer av det jag faktiskt vill ha i livet. Jag tror även att jag kommer få mer insikt om vad jag verkligen behöver och vad som är viktigt för mig (och även vad jag inte behöver samt vad som inte är viktigt för mig).

Jag har ända sedan 20 års ålder, känt att jag inte vill jobba 40 timmar i veckan, utan jag tror man kan hitta en livsstil som gör att man kan jobba mindre och leva mer. Jag har satsat på att bygga upp min ekonomi nu i unga år och vill absolut inte jobba heltid i småbarnsåren som kommer nu. Även om jag verkligen tycker om mitt jobb, så vill jag lägga mer tid på mina relationer och mig själv istället för att vara en duktig arbetsmyra. Är det inte galet att nästan alla av oss fortfarande jobbar 08-17 fem dagar i veckan? För mig känns det inte rätt. Jag vill något annat. För någon annan känns detta upplägg kanske superbra. Alla är vi olika. Jag vill inte hämta vårt barn från förskolan och skynda hem till matlagningen för att sedan slänga vårt barn i säng (och sedan däcka halvt utmattad i soffan efter en lång arbetsdag).

Hur lever jag idag? Jag skulle säga att jag lever hyfsat ekonomiskt idag (gör matlådor, shoppar ganska lite osv) men det rinner ändå ut pengar här och där, utan att jag egentligen lägger någon större tanke på vad det är som pengarna egentligen går åt till.

Vad får jag köpa? Amningsbehåar, amningskläder, glasögon (har bara linser idag), en ny bikini (osäker på om min nuvarande passar och ska inte chocka med nakenbad) och saker som går sönder. Jag tänker inte vara dumsnål men ska försöka klara mig på så lite som möjligt.

Vad får jag inte köpa? Kläder, tidningar, inredning, böcker (skaffade bibliotekskort nyss) osv. Växter ser jag som OK, jag älskar växter och vill inte prioritera bort dem. Jag ska försöka att inte köpa mat, fika och kaffe ute, utan istället ta med en termos med kaffe och massäck. Jag älskar att vara ute i naturen, så tror det blir en win-win-win för både mig, plånboken och vårt barn att äta ute i det gröna. Om jag ändå skulle köpa mat ute någon enstaka gång, tänker jag inte få ångest eftersom jag inser att det ibland kan det bli lite svårt socialt om man aldrig kan följa med ut på en lunch om någon frågar. 

Har ni tips på bra bloggar om köpstopp, minimalism, downshifting eller liknande?

Kommentera här: