Planering av föräldraledighet och semester

Vi kommer att vara föräldralediga i totalt 18 månader före vår lilla börjar på förskola. Eftersom vi bor ganska litet och har en låg boendekostnad, kan vi spara massor med föräldradagar till senare tillfällen. Jag vill inte jobba heltid framöver utan kan använda en föräldradag i veckan då jag börjar jobba. Det är även värdefullt att få långa semestrar ihop och om min sambo inte vill jobba heltid, ska han också kunna använda föräldradagar för att minska arbetstiden.

Uttag av föräldradagar och SGI

Vi tar tillsammans ut 3 dagar/vecka under första året och sedan 5 dagar/vecka fr.o.m. vårt barn fyllt ett år. Detta för att behålla vårt SGI (sjukpenninggrundande inkomst). SGI påverkas endast fr.o.m. barnet fyllt ett år och man behöver då ta ut minst 5 dagar/vecka för att behålla samma SGI som före man gick på föräldraledighet. Vill man ha ett till barn så behåller man då samma föräldrapenning som med första, oavsett om man går ner i lön eller tid mellan barnen. Detta förutsatt att man blir gravid innan det första barnet är 1 år och 9 månader. OBS! Detta är vad jag själv läst mig fram till. Rätta mig gärna om något är fel men tror jag tolkat det rätt.

Hur påverkas vår inkomst?

NI = Nettoinkomst, dvs. inkomst efter skatt.

NI nedan inkluderar lön, barnbidrag och föräldrapenning. Det är ett ungefärligt och uppskattat månadssnitt som vi räknat ut med hjälp av Försäkringskassans tjänst Föräldrakollen.

NI före bebis = 60 000 kr
NI juni 2017-dec 2017 = 42 000 kr
NI jan 2018-maj 2018 = 46 000 kr
NI juni 2018-dec 2018 = 53 000 kr eller 45 000 kr om vi blandar in 2 dagar med låg ersättning för att spara fler dagar med hög ersättning.

Våra minimala fasta utgifter under föräldraledigheten

Från vår nuvarande budget har jag tagit bort Spotify, Netflix och HBO samt minskat matkostnaderna. Detta för att komma fram till vilka minimala utgifter som ska betalas varje månad. Vi överlever utan posterna som jag plockat bort. I värsta fall går det att minska matkostnaderna ännu mer samt ta bort gymkorten, men det är absolut inte något vi vill göra. Vi köper mycket ekologiskt och använder gymkorten flitigt.

 
Våra fasta minimala utgifter är på 20 400 kr och perioden vi får som lägst inkomster, har vi ändå en marginal på 42 000 kr - 20 400 kr = 21 600 kr. 

I dagsläget har vi högre utgifter än 20 400 kr eftersom våra matkostnader är högre och vi har Spotify, Netflix och HBO samt att vi köper en del saker till vår bebis.

Vi sparar nu tillsammans 3 000 kr till resor, ungefär 6 000 kr till Avanza och 500 kr till vårt barn. Vi har inga planer på att dra ner på sparandet under föräldraledigheten, snarare tvärtom. Vi får tacka vår fantastiska bostad och den låga bolåneräntan (...och framförallt oss själva) till att vi klarar av att spara så pass mycket pengar och ändå kan vara lediga en lång tid med vår nya familjemedlem. Marginalen med sparande är som lägst 21 600 kr - 9 500 kr = 12 100 kr. Det har vi som levepengar och ska även räcka till lillens alla inköp.

Stärkt föräldrapenning från arbete

Jag får ingen extra föräldrapenning men min sambos jobb täcker upp till 90 % av lönen.

Semesterplanering

Jag har 13 dagar och min sambo 26 sparade semesterdagar kvar efter semesteruttaget 2017. Han har tagit ut alla sina dagar för i år, men jag ska ta ut 10 dagar i december istället för föräldrapenninng (semesterdagarna jag inte kan spara till nästa år). Båda två tjänar in 20 semesterdagar under 2018. Dessa kan vi använda på följande sätt. Juli-aug 2018 kan båda ta ut semester halvtid och föräldraledighet halvtid. Då kan vi vara lediga 8 veckor tillsammans. Vi kan såklart fördela ledigheten till andra delar av året. På detta vis använder vi båda våra 20 intjänade semesterdagar och men använder inte våra tidigare sparade semesterdagar.

Sparade dagar efter föräldraledigheten

Om vi tar ut föräldradagar och semester enligt denna planering så har vi ungefär 170-180 föräldradagar kvar när vårt barn börjar på förskolan. Dessutom har vi 13 respektive 26 semesterdagar sparade.

Min sambos reaktion var "Kan man vara ledig såhär mycket?", haha underbart! Ja, vi bor i ett fantastiskt land och med lite planering så kan man skapa sig en härlig vardag och få mycket tid för familjen.

Har du några fler tips? Dela gärna med dig :)

Kommentarer:

1 Emelie:

Ser ju kanon ut. Så himla bra när man planerar sina dagar.
Själv har jag kommit fram till följande:
Första året kommer vi att ta 0 dagar (sambon kanske tar från sina 90 dagar under semestern)
År två när barnet har fyllt 1 år så måste jag (eftersom det troligtvis kommer att vara jag som är hemma) ta ut minst 5 dagar i veckan för att inte förlora min SGI.
Det innebär i september när barnet har börjar i förskolan så kommer vi att ha 198 dagar + 90 dagar (som är pappans)kvar.
Planen är att jag kommer att gå ner i tid till 80% och täcka upp med 1 föräldradag i veckan. Så när barnet är 4 år så har vi ca 90-96 dagar kvar. Tror att jag har tänkt rätt här :)

Svar: Wow grym planering och vad många dagar ni får kvar tills efter förskoletiden :) Jag blev själv peppad till att ta ut mindre dagar än 3 nu under första året. Vi klarar oss ju väldigt bra ändå och kan alltid dra ner på sparandet något. Kanske är mer värt att få ännu fler föräldradagar kvar. Tack för att du också delar med dig av dina tankar!
ekonomimamman.blogg.se

2 Emelie:

Vi kommer att dra ner på sparandet, kommer att spara 3000 kr till mig för pensions kompensation, och kommer att göra det under 2 år. Så blir inte bortfallet så mkt för mig.
Vi kommer att fylla på bufferten dem månader där det finns utrymme i budgeten. Men kommer också att behöva ta från bufferten vissa månader. Så under första året kommer vi ligga på samma buffert som i början. Jag personligen kan tycka att det är mer värt att ha fler dagar kvar, så vi kan vara långlediga mm. Du får räkna på det, och se om ni kan pausa sparandet under 1 år.

Svar: Ja vi kanske ska planera om lite eftersom det är mer värt med tid för barnet/barnen än att spara pengar just nu. Jag har ändå tänkt gå ner till 80 % sen men då behöver jag inte göra det närmsta åren om jag har föräldradagar kvar att använda. Så märker man knappt av ekonomiskt att man går ner i tid sen. Vet du om jobbet kan kräva att man är ledig en heldag eller måste fördela ledigheten jämnt över veckan? Dvs att man jobbar drygt 6 h/dag? Tack för att jag får bolla mina tankar med dig och för dina tips :)
ekonomimamman.blogg.se

3 Emelie:

Jag tror det är mer värt att "rädda" sin SGI för kan bli mkt VAB dem första åren.
Oj jag vet faktisk inte hur det ligger till med fördelningen av timmar. Men tror säkert att det ska funka med kortare dagar. Själv tänker jag ta en heldag, för att slippa en dag mindre att "stressa" upp på morgonen. Sen vilken veckodag det blir, får vi se.
Jag tycker också att det är så kul att ha någon att bolla med :)

Just nu sitter jag med inköpslistan med saker inför bf :)

Svar: Ja det är värt att skydda den. Hmm svårt det där med om man ska sluta runt 14:30-15 varje dag eller ha en till helgdag. Jag och min sambo är inne på att ha kortare dagar eftersom vi tränar några vardagar i veckan sen känns det skönt att få lite tid hemma/ute först med lillen. Tänker att jag testar det först sen bara byter mot en heldag om det känns bättre. Kan jobba hemma en-två dagar i veckan så då slipper man gå upp så tidigt just dom dagarna :)
ekonomimamman.blogg.se

Kommentera här: