Vi sparar 3 200 kr varje månad genom att bo kvar

...och mer kommer det bli när räntan stiger. Jag gillar vår lägenhet ännu mer när jag ser dessa siffror. Bara genom att inte byta till en större lägenhet, så kan vi lägga 3 200 kr på något annat än boende, varje månad. Per år blir det 38 400 kr. Jag vet att vi kommer att behöva flytta någon gång men just nu är det både motiverande och skönt att bo kvar. Vi trivs kanon och vi bor så billigt. Dessutom gillar jag intimiteten och enkelheten som det innebär att bo litet.

Idag är vår boendekostnad på totalt 6 550 kr i månaden. Vi en ränta på 1,41 % vilket innebär räntekostnader på 1 600 kr efter ränteavdraget. Vår avgift och el ligger tillsammans på 4 300 kr. I boendekostnaden inkluderar jag även avgift för bredband 250 kr, TV-licens 200 kr och försäkring 200 kr.

Anta att vi skulle köpa en lägenhet för 5,5'', ha ett lån på 4'', avgift och el på 5 500 kr samt att de andra kringkostnaderna stiger med 300 kr och räntan är kvar på låga 1,41 %. Vår totala boendekostnaden skulle då istället vara 9 750 kr i månaden.

Utöver högre kostnader, skulle vi dessutom åka på tvingande amortering. Idag amorterar vi inget utan sparar via Avanza i aktier, fonder och sparkonton. Det skiljer "bara" 3 200 kr mellan boendena med dagens låga ränta. Om räntan skulle stiga till 3 % skulle skillnaden mellan boendena vara totalt 5 000 kr.

Hur som helst. Jag gillar att bo litet och det finns massvis med fördelar. Lättstädat, billigt, alltid sällskap etc. Eftersom jag inte vill jobba heltid framöver och vara beroende av en heltidsinkomst, så är det viktigt att tänka till om vi ska byta bostad. Hur mycket är det värt att "offra" för att bo större? Kanske räcker det med en större lägenhet och att vi släpper hustankarna. I alla fall nu under småbarnsåren.

Kommentarer:

1 Emelie:

Helt glömt av din blogg, men idag hittade jag den igen. Fullt upp med min lilla dotter som föddes i mitten av december :) allt gick super smidigt och nu njuter jag av att vara FL med min lilla.
Duktig du är med ditt köpstopp. Grymt att ni bestämt er att bo kvar, 3200kr/mån är mkt pengar i spara!!
Här inser vi att vi klarar oss alldeles utmärkt på en lön :)

Svar: Hej Emelie! Stort grattis till er dotter. Va roligt att höra att allt gick bra. Har faktiskt tänkt på dig ibland och undrat hur det gick med förlossningen :) Härligt att du hittade tillbaka till bloggen igen. Då har jag någon som peppar mig igen :D Ja visst är det mycket pengar. Så lätt att tänka att man behöver ett extra rum bara för man fått barn men det dröjer ett bra tag innan han behöver eget rum. Så länge vi sover bra tillsammans alla tre så är det lugnt. Gott att kunna leva på en lön. Har ni båda tänkt jobba mindre sen när hon börjar förskola eller hur tänker ni? Vi funderar på 75-80 % båda två. Ha en bra dag i snökaoset. Stanna inne och gosa :)
ekonomimamman.blogg.se

Kommentera här: