Summering köpstopp 8 månader

Köpstoppet har varit enklare än väntat och faktiskt ganska roligt. Jag har pratat en del om konsumtion med personer i min omgivning vilket varit givande. Jag gillar att ifrågasätta och att själv bli ifrågasatt. Det har varit motiverande att dela med mig av månadens inköp här på bloggen eftersom jag tänkt till inför varje inköp. Därför kommer jag fortsätta skriva upp mina inköp här på bloggen men har inget uttalat köpstopp detta år.

Vad har jag fått ut av köpstoppet?

♦ Sparat pengar.
♦ Upptäckt och använt en del gamla kläder.
♦ Sparat tid genom mindre surfande och mindre strosande i butiker.
Skaffat bibliotekskort och upptäckt hur fantastiskt biblioteket är.
Haft massa härliga fikastunder ute i naturen.
Insett att det är ganska rogivande och roligt laga saker och kläder.
♦ Nya tankemönster såsom att jag exempelvis upptäckt hur bra Tradera (och second hand överlag) är, eftersom jag försökt att inte köpa butiksnytt till sonen (som inte var inkluderad i köpstoppet). 
♦ Hittat ett gäng bra bloggar (som inte enbart handlar om konsumtion utan om välbefinnande överlag och ifrågasättande av ens livsval etc.) Min favoritblogg är Trettiosju grader - livet ska inte skava
♦ Blivit mer medveten kring nackdelar med vårt konsumtionssamhälle och insett hur det påverkar såväl natur som människor negativt i många fall. Jag har fått en drivkraft inom mig till att göra bättre och mer medvetna val.

Bland det bästa med köpstoppet har varit all tid jag sparat. Jag hade faktiskt inte tänkt på hur mycket tid alla saker kräver före köpstoppet. Först ska man fundera på vad man ska köpa och kanske jämföra olika produkter. Därefter ska man ta reda på var man handlar den billigast och eventuellt ta sig till en butik. Sedan kommer prylen in i ens hem, tar plats och kräver ofta något slags underhåll. Som grädde på moset kostar den pengar. Jag menar inte att all shopping är av ondo, men man bör välja vilka saker man köper med omsorg. Vi bytte exempelvis ut vår lyxiga kaffemaskin som kunde göra latte mot en vanlig bryggare. Det köpet njuter jag av varje dag. Den lyxiga kaffemaskinen krävde mycket underhåll och det var sällan jag orkade använda den.

Vad innehåller summeringen nedan?

- Inredningen har varit kökssaker i plats som bytts ut, förvaringslösningar, en anslagstavla och ett soffbord.
- Övrigt till hemmet är skruvdragare, kabellist, projektorlampa, en gitarr och en Sodastream.
- Övrigt är bl.a. passfoto, läkarbesök och reservationsavgifter (200 kr) hos biblioteket.
- Smink och hygien inkluderar linser, schampo, mandelolja, kokosolja etc.
Presenter och gåvor är mestadels förbrukningsvaror.

Angående sparandet. Jag har sparat mellan 4 000-6 000 kr alla månader förutom den första. Jag tänkte fel och fick en extra lön eftersom föräldraledighet regleras släpande. Därför kunde jag spara 19 000 kr den månaden.

Fuskade jag? Ett solklart fusk var skjortan jag köpte på Tradera för 121 kr. Jag kunde inte låta bli eftersom den kostade ca 700 kr i butik. Karman slog dock tillbaka eftersom den inte passade så bra. Vi köpte en del nya saker till köket eftersom vi håller på att rensa ut plastsaker. Det blev även lite förvaringslösningar till hemmet. Inte soklara fusk eftersom vi ändå skulle köpt dessa saker nu efter årsskiftet och det kändes dumt att vänta bara för att. Aktiviteter, utemat och fika gav jag mig OK att köpa men jag ville hålla igen lite. Visst har det blivit en del men jag tänker inte vara så hård mot mig själv och känna att jag misslyckats.

Saker som gick sönder gav jag mig OK på att byta ut. Jag köpte därför ett par träningsbyxor, en projektorlampa, en skruvdragare och en Sodastream.

Under perioden signade jag upp mig på Nextory men avslutade tjänsten nyligen. Jag använde tjänsten flitigt i början men inte sista månaderna. Det är lätt att signa upp sig på månadsabonnemang eftersom man aldrig ser hela årspriset som i detta fall var 2 028 kr/år. Det finns så många gratis poddar som jag kan och vill lyssna på. Jag föredrar ändå oftast att promenera utan ljud i öronen.

Köpstoppet har gett mig lärdomar, insikter och nya tankar. Jag är övertygad om att det kommer att påverka mina val framöver.

Nu längtar jag efter våren och värmen, då ska jag spendera massa tid på härliga bänkar ute naturen och njuta av mitt medtagna kaffe. En sån här plats slår alla fik, i alla fall för mig. Fågelkvitter istället för musik. Lugn istället för puls. Enkelhet istället för lyx. Det finns alltid plats för vagnen och en kopp kaffe kostar 1,50 kr.

Kommentera här: