Våra matkostnader 2017

Min ambition är inte att vi ska eftersträva så låga matkostnader som möjligt. Jag lägger gärna pengar på bra och näringsrik mat som producerats på ett hållbart sätt. Mitt mål med att göra denna "matkontoinventering" är snarare att få bättre koll på hur det ser ut idag samt fundera över hur vi kan handla ännu smartare och på så vis spara såväl tid som pengar genom bättre planering.

Hur gör vi idag och vad ingår i våra matkostnader?
Vi har ett gemensamt bankkonto för matinköp och ett varsitt bankkort kopplat till det kontot. På så vis blir det enkelt att följa matinköpen. Blöjor samt gemensam utemat och fika är inkluderat i dessa kostnader. När vi är ute själva på fik med vänner osv. så betalar vi med våra egna pengar. Jag sköter alla matinköp sedan någon månad tillbaka. Vi har delat upp hushållssysslorna mellan oss vilket funkar toppen. Vi slipper onödiga diskussioner kring vad vi ska äta och vem som ska handla.

Snitt per månad
• Vi var till affären eller köpte via Mathem 13 gånger.
• Vi köpte utemat/fika 5 gånger för drygt 1 000 kr.
• Våra totala matkostnader var 5 803 kr.

 Mina tankar och reflektioner
- Jag trodde inte att vi var till affären så ofta. Vi har ICA Nära inom 5 min, därför blir det många småinköp där.
- Vi har höga matkostnader för att bara vara två vuxna plus en bebis i hushållet. En stor anledning är att vi köper mycket ekologiskt samt att jag köper mycket nötter, bär och frukt.
- Visst kan vi dra ner på utematen men det är skönt att lyxa till det ibland. Speciellt nu när vi har en bebis.

Planen framöver
Jag ska börja månadsplanera vad vi ska äta för mat. Jag ska försöka att storhandla en gång i månaden på ICA Maxi. Sedan kompletteringshandla någon gång i månaden via ICA Online. Behövs något litet eller akut går vi såklart till ICA Nära.

Hur mycket kan vi spara på detta?
Förutom att vi troligtvis sparar massa tid genom bättre planering och mindre vändor till affären, så kan vi även spara drygt 5 000 kr/år. Detta genom att handla på ICA Maxi och ICA Online (hälften på varje ställe) istället för ICA Nära och Mathem.

I ett tidigare inlägg räknade jag ut att Mathem är drygt 25 % dyrare än ICA Maxi och 15 % dyrarer än ICA Online. Anta att priserna är ungefär samma på ICA Nära som på Mathem. Jag avrundar köpen hos ICA Nära och Mathem till 17' + 14' = 31'.

Uträkning: ((31'-31'/1,25)/2) = 3 100 kr + ((31'-31'/1,15)/2) = 2 000 kr = 5 100 kr.

Vad kan man mer göra för att sänka matkostnaderna?
- Jag försöker att alltid köpa storpack (om jag vet att det kommer att gå åt). Jag hatar att slänga mat och vi slänger nästan aldrig. Jag köper exempelvis storpack av bröd och tar fram ur frysen varefter det går åt.
- Handla frysta grönsaker och köp frukt när det är extrapris och frys ner. Perfekt att ha i smoothies och guaccamole.
- Köpa färska citroner, lime, ingefära etc. och frysa in. Riv dem sedan när dem är frysta och och ta fram när man ska använda i maträtter. Det är sällan man exempelvis behöver en hel citron. Köp ekologiska så kan man även riva ner skalet och använda det.
- Blötlägg och koka bönor, linser och ärtor istället för att köpa färdiga. Man sparar mer än hälften av kostnaden genom att göra det själv. Frys sedan ner det du inte använder så har du hemma.

Kommentarer:

1 Händelsevis:

Vi har i perioder räknat matkostnaderna noga och gjort summeringar men alltså, i längden gav det oss ingenting. Vi handlar mycket eko, har ingen bil så kan inte komma iväg till billiga affärer på ett rimligt sätt och äter mycket mat. Två lagade mål per dag och flera mellanmål. Vi har kunnat konstatera att det som händer när vi ska spara in på mat är detta: Vi äter tråkigare mat, vi äter mindre andel ekologiskt, vi äter mindre mat. Alltså inga resultat jag egentligen vill ha. Självklart innebär inte detta att vi kan spendera hur mycket pengar som helst på lyxig mat. Men det har fått mig att sluta bekymra mig över att vårt matkonto är minst 6000 kr för två vuxna och två barn, fast jag vet att andra har mycket mycket lägre. Så är det för oss och det är anledningar jag inte har lust att åtgärda som mest ligger bakom. Hur ser du på det? Du skriver ju också att ni köper eko.

Svar: Tack för att du delar med dig av dina tankar och erfarenheter! Syftet med att gå igenom våra matinköp var egentligen mest att få koll över hur mycket vi spenderar på mat varje månad. Sedan handlade vi en del på Mathem och ICA Nära och jag ville jämföra hur mycket det egentligen skiljde från ICA Maxi. Jag har istället börjat storhandla på ICA Maxi en gång i månaden och hoppas kunna minska inköpen från ICA Nära (Mathem har vi helt slopat) och kanske spara en slant samt tid. Jag åker iväg helt själv till affären och aldrig när jag har en tid att passa efteråt. Det är en ganska skön stund för mig själv. Ska bli intressant att se om det ger resultat även i plånboken men jag tror inte heller att vi kommer under 6 000 kr/månad, speciellt inte nu när vi fått en bebis som äter allt mer mat. Prio ett är god och näringsrik mat. Det finns mycket annat i livet man kan spara pengar på, matkostnaderna får bli som dom blir. Sätter inte upp några gränser eller mål. Jag förstår att ni har matkostnader på minst 6000 kr med två barn.
ekonomimamman.blogg.se

Kommentera här: