Månadssummering september

Det har blivit fler inköp under denna månad, men nästan alla inköp är inom ramen för mitt köpstopp. Mina "tveksamma" inköp är genomtänkta och jag ångrar dem inte. Vi har bytt ut en del plastsaker i köket mot trä och rostfritt stål, känns dumt att vänta till januari bara för att. Alla hygienprodukter och lakanet är ekologiska. Vi behövde även ett nytt soffbord eftersom det nuvarande är farligt för lillen. Vi köpte ett rejält soffbord i massiv ek som vi kan ha en lång tid framöver. Vi har spanat in det sedan ett halvår tillbaka. Gällande sakerna till hemmet, så skriver upp min del av kostnaden, då vi betalar hälften var.
 
Jag har signat upp på Nextory eftersom jag använder appen väldigt flitigt och lyssnar på böcker om bl.a. personlig utveckling. Den tillför ett värde för mig, så därför bestämde jag mig för att dra på mig den kostnaden.
 
Jag har känt att jag slösurfar alldeles för mycket på mobilen så därför gjorde jag ett ryck och tog bort ett tiotal appar. Bland annat Instagram, Facebook, LinkedIn och Hemnet eftersom jag kollar dem dagligen och ofta flera gånger om dagen. Även ett gäng receptappar rykte då jag hellre lånar kokböcker på bibblan. Tanken var att jag skulle köra utan dessa appar bara en vecka. Efter veckans slut kollade igenom hela veckans Instagramflöde på 5 minuter och kände inte alls att jag missat något. Framöver bestämde jag mig för att enbart kolla Instagram en gång per dag. Facebook, LinkedIn och Hemnet laddade jag inte ner igen som appar, utan jag tycker det räcker att kolla dem från datorn någon gång i veckan om jag känner för det. Skriver i nästa månadsuppdatering hur det går. 
 
Under månaden har jag testat att laga många nya rätter. Jag äter nästan bara vegetariskt sedan ett par år tillbaka. Jag pratade med min sambo igår om att jag mår så bra när jag är i köket, speciellt utan tidspress. Jag vill spendera mer tid där och känna att jag kan ta det lugnt. Underbart att det funkar så bra med lillen i bärsjal i köket. Vi får en mysig stund tillsammans och han sover gärna medan jag slamrar med kastruller :)
 
Tips på tre bra och givande serier som finns på SVT Play. Vi slappar gärna i soffan efter att vi nattat lillen och vi har haft många bra diskussioner efter att vi kollat på dessa program. Kalles sex liv, Meningen med livet och Idévärlden.
 
Jag har under senaste veckorna funderat mycket på vad som är viktigt här i livet. Jag försöker göra saker som förenklar vardagen, rensar i hemmet och funderar vidare. Vi har delat upp hushållssysslorna vilket hittills känns toppen. Återkommer om det i ett senare inlägg.
 

Kommentera här: